משלוח חינם בקניה מעל 400 ש“ח

שעם מתחת לריצוף

כאשר אנחנו עושים שיפוץ ומחליפים את הריצוף (או שמים ריצוף לראשונה, אם מדובר במבנה חדש), חשוב לוודא שאנחנו עושים את הכל כמו שצריך. כידוע, שיפוצים זה לא דבר זול ועדיף לעשות את זה נכון בפעם הראשונה מאשר להתעסק עם נסיונות לתקן את הנזק אחר כך.

יש כל מיני הנחיות שנותנים, בעיקר כשמניחים פרקט. לדוגמא – לוודא שהרצפה מפולסת לחלוטין (שזה משהו שפחות קריטי אם מניחים שטיח), להשאיר מרווח של 8-10 מ”מ בין הפרקט לקיר כי הפרקט לפעמים מתרחב וצריך להשאיר מקום כדי שהרצפה לא תתרומם. הנחיה נוספת היא לשים שכבה מבודדת מתחת לריצוף. כאן לעיתים יש התלבטות – מה כדאי לשים?

שתי האופציות העיקריות זה שכבת ספוג או שכבת שעם. האם זה משנה במה נבחר? כמובן 🙂

ספוג הוא לרוב יותר זול משעם ולכן יש פיתוי ללכת עם האופציה הזאת. אבל כמו שאומרים – כשקונים בזול – משלמים ביוקר. לשעם יש יתרונות המצדיקים את הפרש המחירים, ואם נקח בחשבון את עמידות השעם לאורך שנים, זה יוצא יותר משתלם.

קודם כל, השעם הוא חומר מבודד אקוסטית ותרמית. המבנה של תאי השעם, הלוכדים אוויר בתוך כל תא, עוזר לספוג את הרעשים ולהפחית את הרעש שיש בבית (או במשרד, בחנות ועוד). היתרון השני הוא היכולת של השעם לחזור למצבו המקורי. כאשר חולצים פקק מבקבוק יין, רואים איך שמיד הפקק מתנפח וכבר יותר קשה להחזיר אותו חזרה לתוך הבקבוק. השעם המתנפח חזרה גם בפקקים שהיו דחוסים בתוך הבקבוק במשך עשר שנים ואף יותר. עובדה זו מראה לנו שלשעם יש מעין “זכרון” של המבנה שלו.

בהקשר של תשתית מתחת לריצוף, זה אומר שגם אם נניח בחדר שלנו ריהוט מאוד כבד, אשר שם לחץ על שכבת הבידוד מתחת לריצוף, כאשר מדובר שעם, הוא יחזור לעצמו כשנזיז את הריהוט. גם כל התנועה בחדרים, כשאנשים באים והולכים ולמעשה מוסיפים משקל לריצוף ודוחסים את שכבת השעם – הדבר לא יפגע בשעם והוא חוזר לעובי המקורי כאשר מקור הלחץ חולף.

אין הדבר נכון עם שכבת ספוג. אמנם לא כל אדם שדורך על הרצפה ישפיע על הספוג, אך השחיקה היא הרבה יותר מהירה, ובטח שכשמודבר בלחץ קבוע במקומות מסוימים – בין אם זה ריהוט כבד ובין אם זה שולחן אוכל במקום קבוע שמסביבו יושבים לעיתים קרובות. בסופו של דבר, הספוג נשחק ואנחנו מאבדים את האפקט של שכבת הגנה זו. כמובן שככל שהשחיקה היא לא אחידה בכל החדר, האפקט הוא של רצפה לא מפולסת ויהיו תנודות בריצוף. יש עדיפות גם לשעם בדחיסות גבוהה שהיא יותר עמידה ושומרת על המבנה המקורי שלה בצורה מיטיבה.

כאשר אנחנו בוחרים את השעם, ניתן לבחור בין פלטות של שעם (מגיעות בפלטות של 61/91 ס”מ) לבין גלילי שעם שקונים לפי מטר רץ. גלילי השעם מגיעים לרוב ברוחב של 1 מטר וברוחב 1.22 מטר. אין הבדל משמעותי בין האופציות, בעיקר צריך לראות מה הכי מסתדר מבחינת מידות החדר. העובי שלרוב ממליצים עליו זה 3 מ”מ, אם כי תמיד עדיף להתייעץ עם איש מקצוע ולקבל הנחיות מדויקות בהתאם לריצוף הקיים, לסוג הריצוף החדש וכו’.

ניתן למצוא את הלוחות והגלילים כאן. ואם יש לכם שאלות, כמובן שתמיד ניתן ליצור קשר 🙂

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהבו גם

קבלו 10% הנחה ברכישה הבאה

בהרשמה לניוזלטר