משלוח חינם בקניה מעל 400 ש“ח

איך מפיקים את השעם?

אתם בטח כבר שמעתם ששעם זה חומר מאוד אקולוגי אבל למה בעצם? זה ברור שזה יותר טבעי מחומרים סינתטיים כמו פלסטיק וספוג, אבל באמת יש הבדל בין חיפוי עץ לבין חיפוי שעם? הרי השעם מופק מעץ.

אבל מה שמדהים בשעם זה לא רק החומר עצמו שהוא טבעי, אלא גם האופן שבו מפיקים את השעם. השעם הוא עשוי רק מהקליפה של הגזע של עץ אלון השעם (ובלטינית Quercus Suber), ואת הקליפה הזו אפשר לקלף שוב ושוב מבלי לכרות את העץ, וכך למעשה אותו עץ מפיק שעם במשך שנים.

אז מה התהליך?

קודם כל – לוקח בערך 25 שנה עד שהעץ מוכן לקצירת השעם בפעם הראשונה. העץ צריך להגיע להיקף של כ-70 ס”מ כשמודדים את החלק שנמצא בגובה של בערך 1.5 מטר מהקרקע. השעם הראשון שקוצרים מהעץ הוא לא אותו שעם שיגיע בפעמים הבאות. זהו שעם “בתולי” והמבנה שלו הוא לא מאוד אחיד. ניתן להשתמש בו לצרכים מסוימים (בעיקר דקורטיביים), אבל הוא פחות מתאים לייצור של מוצרים אחרים כגון פקקי שעם.

אחרי שקוצרים את השעם, הקליפה מתחדשת וניתן לקצור אותו שוב כל 9 שנים, במשך כ-150 שנה!! בעוד השעם הראשון שמופק לא מספיק אחיד כדי להשתמש בו לייצור של כל מוצרי השעם שאנחנו מכירים (וגם הקציר השני לא מספיק אחיד), עד שמגיעים לסבב השלישי,הקליפה יחסית שטוחה גם בחלקה הפנימי וגם בחלקה החיצוני. זה השעם שמחכים לו כדי להכין את המוצרים שאנחנו מכירים.

התהליך של קצירת השעם אינה פשוטה ורמת הקוצר משפיע רבות על איכות השעם שמופק. כך לדוגמא, ככל שחתיכת הקליפה שקוצרים היא יותר גדולה, כך היא שווה יותר. האומנות של קציר השעם לעיתים עוברת מדור לדור, עם כל הסודות לקילוף נכון של השעם ומקסום השעם שמופק מכל עץ.

איך מפיקים שעם
ערימה של קליפות עץ השעם שמחכות לעיבוד

אחרי שקליפות השעם נאספו, הם “מתייצבים” לחצי שנה, תחת לוחות בטון. בשלב הזה מאוד חשוב לשמור על השעם ולכן מוודאים שהוא לא בא במגע עם חומרים שיכולים להזיק לשעם. לכן, השעם לא יונח על בסיס מעץ לדוגמא, שעלול להכיל טפילים שיהרסו את השעם.

אחרי חצי שנה של ייצוב, מרתיחים את השעם במים רותחים כדי לחטא אותם. אחרי שלב החיטוי, מסווגים את השעם לפי איכות וכך מחליטים מה לעשות עם כל חתיכה. לדוגמא, ייתכן ושמתם לב שלא כל פקק יין נראה אותו דבר. יש פקקים שעשויים משעם “טבעי” – כלומר חתכו את הקליפה בצורתו הטבעית לצורה של פקק – ויש פקקים שעשויים מגרגרי שעם – שזה למעשה קליפת שעם שנטחן והוצמד חזרה יחד בצורת פקק. פקק זה דומה גם ללוחות מודעות שאנחנו רואים שעשויים גרגרים גרגרים.

ניתן לראות כי הפקקים מצד שמאל עשויים חתיכה אחת, ואילו הפקקים באמצע ומצד ימין עשויים גרגרים

כמובן שאת הפקקים (ומוצרים אחרים) שעשויים מגרגרי שעם ניתן להכין בקלות רבה יותר – ניתן להשתמש בחתיכות קטנות יותר או דקות יותר. לכן, פקקים כאלה לרוב זולים יותר. המבנה שלו הוא כזה שהוא גם יותר שביר ופחות עמיד לאורך זמן, ולכן לרוב נשתמש בו כפקק יין ליינות שמיועדים לשתיה יחסית מהירה (תוך מספר שנים).

השימוש הזה בשעם גרוס כדי ליצור מוצרים גם הופך את השעם למאוד אקולוגי – לא מבזבזים חתיכות שהם לא בגודל הנכון או בעובי הנכון, אלא מייצרים איתם מאות מוצרים שאנחנו משתמשים בהם כל יום – לוחות מודעות, תחתיות לסירים, בלוקים ליוגה, פקקים לבקבוקי יין ולצנצנות ועוד!

השעם הוא חומר טבעי, היפואלרגני, קל ומבודד – ועכשיו אתם גם יודעים למה הוא אקולוגי במיוחד!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהבו גם

קבלו 10% הנחה ברכישה הבאה

בהרשמה לניוזלטר